tisdag 3 november 2009

50 dagar till julafton. Vart tog hösten vägen egentligen? Nu ska snön komma på torsdag och man börjar skymta julskyltningen på fler och fler ställen. Missförstå mig rätt, jag tycker det är mysigt med juljinglar i affärerna, tomtar på torgen och valnötter i en skål med en helt fantastiskt kass nötknäckare lite varstans. Tänker för övrigt alltid på nån av Guillous böcker när man tar en sån nöt. I någon av hans, väldigt ofta bajsnödiga romaner, var det nån som skulle torteras med en sån nötknäckare. Den var av en sån modell som man skruvade ihop, och man bytte ut nöten mot en manlig nöt. En pungkula för att tala klarspråk. Nu kan ni också få den bilden i huvudet varje gång ni ska kalasa på en nöt.

Men kommer inte allting lite för tidigt? Jag tycker att det borde räcka med att promota julen i december. Läste att Harrods i London haft sin julavdelning öppen sen i augusti. Eller är det bara jag som tycker att det rimmar illa att få frågan "ska det vara en julklapp", när man köper saker i början av november? Säger alltid att det ska vara det, även om jag i nio fall av tio köper nånting till mig själv. Bara för att de ska bli utbrända och nästa jul börja ställa den frågan första advent istället. Jag kommer inte köpa någon julklapp före dess ändå, även om jag funderat ut lite klappar för att bräcka mina syskon. Det är det som gäller i min familj. Vem ger flest och bäst. I år tänker jag vinna - med hästlängder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar