fredag 19 februari 2010

Satt precis och surfade på en dator utan adblock. Vittjade givetvis min favoritsida Aftonbladet efter intetsägande nyheter och kände att jag behövde kräkas efter fem minuter. Hur tänker ni som orkar med all den här reklamen i toppen, till höger, i fem pop-ups? Eller alla de här härliga signaturmelodierna som för tankarna tillbaka till en riktig synthbög om man råkar vila muspekaren på fel ställe.

Och de som gör reklamen sedan. Seriöst? Nog för att marknaden säkerligen är ganska urlakad och nyttjad, men lite bättre fantasi tycker jag ändå att man kan kräva. Är det någon som går på de här "rulla roulettehjulen och få en bonus", eller "ja- och nejquiz". Det jag gillar bäst är dock ett iq-test som en femåring skulle klara. När du gjort det uppmanas du att skicka ett sms som kostar sådär 30 kronor om dagen i 450 år för att få reda på resultatet. Drar du iväg smset är du nog inte direkt mensa-material ändå, så resultatet borde inte kittla din nyfikenhet nämnvärt.

Är det ett säkert ålderstecken att man tycker att reklamen minsann hade mer finess förr? Eller handlar det helt enkelt bara om nostalgi och att man inte matats med reklam i samma utsträckning som gör att man fann den mer intressant?

Här, ni som fortfarande famlar i mörker; jag kan underlätta ert liv avsevärt.

Se mig lite som jultomten.

1 kommentar:

  1. Reklamen HADE mer finess för, det går ganska lätt att bevisa. I och med Internet behöver man inte ha finess längre - det finns gott om idioter som går på rouletthjulen och iq-testerna. Om en på en miljon går på en sån så har de gått plus på den... gissa varför 90% av all mail är spam? :)

    SvaraRadera