fredag 22 maj 2009

Sitter och väntar på att Söder ska plocka upp mig. Ringde och fick det eminenta svaret "jag är ute och kör lite". Bor man i en småstad så vet man att det existerar faktiskt att man tar bilen och bara kör lite. Jag tvivlar på att samma entusiasm finns i exempelvis vår vackra huvudstad. Det kan ju ha något att göra med att människor där i väldigt liten utsträckning faktiskt tar körkort då det redan finns så väl uppbyggd kollektivtrafik. Och jag tvivlar på att den där romantiserade bilden fungerar på tunnelbanan eller nedpissade pendeltåg. Vad gör du? "Näe, jag drar några vändor på tuben bara, softar liksom". Njae, jag tror det.

Fick lönerapport idag och insåg hur sjukt fula mina arbetsgivare är. Jag har tjatat om att jag är värt så sjukt mycket mer pengar nu i flera månader, och har också höjt min lön succesivt. Jag hade ett allvarligt snack inför den här månaden då jag jobbat långt över 200 timmar och tryckte på den punkten att det finns förmodligen ingen därinne som ställer upp på samma sätt som jag. För att komma till saken, jag sprätter upp kuvertet och scrollar snabbt ned blicken till den där rutan i högerhörnet där vad som ska utbetalas står. Blir väldigt positivt överraskad och tänker att den här lönen känns mer rimlig. Då upptäcker jag att de jämkat min skatt 25 procent, fast de inte behöver och fast jag inte bett om det - för att jag ska tro att jag får ut så mycket mer. Nädu, den gubben gick inte. Ekonomiavdelningen ska nog vara glada att de utnyttjade den här klämdagen.

Mycket planer angående kvällen nu. Det ska väl "äcklas lite", för att citera Herr Brun. Kolla in hans blogg för övrigt, jag känner att han kan få lite halvfjöse av ett högt besökarantal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar