måndag 18 oktober 2010

Vad hände med den här försynta, övernördiga och lite lätt autistiska gamern? Sitter på tuben på väg till jobbet och mitt emot mig slår en ung kille i min egen ålder sig ned. Han tar upp sin iPhone, håller 'prata-delen' på hörlurarsladden sådär löjligt överdrivet nära munnen men är ändå tyst en riktigt lång stund innan han får ur sig ett pip. Lite som en femåring som sammanbitet tar in föräldrarnas förmaningar och skäll. Man liksom bara väntar på gråten.

Men sen öppnar han käften. Och som han gör det. Han kramar sin laptop i sitt knä och börjar föra en konversation med någon på andra sidan med en så hög stämma att jag är säker på att tre vagnar fram måste ha hört. Trots stängda dörrar emellan. Och det är inget vanligt samtal. Han skriker saker man annars bara ser på tvivelaktiga internetforum, använder sig av fraser som låter som rena grekiskan. Då och då skriker han 'wohoo' likt Homer Simpson följt av 'wooot'.

Ge tillbaka min ängsliga gamer vars bästa kompis heter Jolt Cola. Som bara skriker när han känner sig lite djärv och bestämmer sig för att bara använda versaler i chatten. Som får torgskräck av samlingar på mer än tre personer.

Det finns tillräckligt med nötter att störa sig på i tunnelbanan.

...och jag har fem stationer kvar.

2 kommentarer:

  1. Ojdå, tack så mycket! Ännu ett ojdå, vilken lyx att få bo där.
    Min helg bestod av för mycket av det förbjudna i en lägenhet i Hornstull. Själv då?

    Den här texten var klockren, gillar ditt sätt att skriva.

    SvaraRadera
  2. Klockan är mycket och jag borde egentligen sova, för det väntar en hel del sociologi-dravel imorgon.

    Hur som helst, jag hittade hit, och jag var bara tvungen att kommentera. Det känns ju, för att uttrycka sig i VIBK-mässiga termer, färglöst att man tänkt skriva att jag gillar ditt sätt att skriva och föregående talare redan sagt just detta. Men så är jag en obrydd sopa, så there you go.
    Hoppas huvudstaden behandlar dig väl.
    Take care! / Thomas Vainio

    SvaraRadera